niedziela, 27 listopada 2016

Niecodzienna inwestycja dla wytrwałych

Niecodzienna inwestycja dla wytrwałych


Autor: Robert Wiliński


Akcje, obligacje, jednostki funduszy inwestycyjnych… Złoto, srebro, diamenty… Mieszkania, biznesy i wiele więcej… Jedne bardziej dochodowe, inne mniej… Istnieje jednak inwestycja, której nie da się zmierzyć, a stopa jej zwrotu jest niekiedy ogromna… Jest nią własny wizerunek!


Każdy specjalista od PR’u powie Ci, że jesteś tym za kogo jesteś uważany. Albo idąc tropem znanego przysłowia „Jak Cię widzą, tak Cię piszą”.

Nie ma żadnej wątpliwości, że odpowiednie dbanie o własny wizerunek jest bardzo ważnym aspektem. Czy prawnik, ubrany w dres byłby wiarygodny? Czy lekarz w krótkich spodenkach i czapce z daszkiem wzbudzałby zaufanie?

Jednak nie o takim wizerunku będzie ten artykuł. Traktował on będzie o własnym wizerunku w internecie, a dokładniej o tym jak korzystnie na Twoje życie może wpłynąć zainwestowanie kilka godzin tygodniowo w kreowanie własnego wizerunku w sieci.

Ekspert

Na początek warto zastanowić się kim w ogóle jest ekspert.

Według mojej osobistej definicji ekspertem jest osoba, której wiedza na dany temat jest znacznie szersza niż przeciętnego Kowalskiego. Wiedza ta jednak nie powinna być suchą teorią. Ekspertem nazwać powinniśmy raczej praktyków danej dziedziny niż profesorów, którzy poza książkami i publikacjami naukowymi nie mieli z danym zagadnieniem większego kontaktu. Ekspert, powinien (przynajmniej w pewnym zakresie) dzielić się swoją wiedzą z innymi i udzielać się na forum publicznym.

Dlaczego warto być ekspertem?

Ekspercki wizerunek może pomóc nam w wielu kategoriach życia. Należą do nich między innymi:

- Promowanie własnych produktów wiedzowych (np. ebooki, książki, szkolenia). Dużo łatwiej jest zarobić ogromne pieniądze na własnych produktach, gdy jesteśmy osobą powszechnie szanowaną i uznawaną za eksperta w danej dziedzinie. Wtedy nasze produkty zyskują na wiarygodności, a sprzedaż rośnie w oczach.

- Praca zawodowa. Jeśli marzysz o jakimś stanowisku, które wymaga wysokich kwalifikacji, wiedzy i doświadczenia, to zapewne marka eksperta, będzie bardzo pomocna przy realizacji tego celu.

- Rozmowy rekrutacyjne. Jeśli starasz się o jakąś posadę, to na pewno zyskasz kilka dodatkowych punktów w oczach pracodawcy, jeśli Twój serwis będzie cieszył się sporą oglądalnością, a Ty sam staniesz osobą uważaną za eksperta w danej dziedzinie

Jak stać się ekspertem?

Ekspertem nie można stać się z dnia na dzień. Nie zrażaj się, jeśli po kilku tygodniach działania nie osiągniesz oczekiwanych rezultatów. Wizerunek ekspercki buduje się przez całe miesiące, a bardzo często nawet lata. Poniżej znajdziesz listę elementów, które są niezbędne, aby zostać szanowanym ekspertem.

1. Wiedza. Bez tego nie da się być ekspertem, dlatego w początkowej fazie swojego działania, zdobywanie wiedzy i „bycie na bieżąco” powinno być Twoim priorytetem.

2. Daj się zauważyć. Jeśli nikt Cię nie odnajdzie, nie dowie się, że jesteś ekspertem i masz wiele wartościowych rzeczy do powiedzenia. Możesz prowadzić swój blog, założyć portal tematyczny lub po prostu regularnie i merytorycznie wypowiadać się na forach branżowych - po prostu bądź obecny, tam gdzie uważasz to za stosowne.

Choć cały proces wydaje się być mało skomplikowany, to wymaga wiele czasu i cierpliwości. Jest to niewątpliwie inwestycja tylko dla osób wytrwałych, które mają mocno określone cele, których realizacji nie porzucą po napotkaniu pierwszej lepszej małej przeciwności.


Robert Wiliński - zainwestuj w profesjonalną wiedzę,
zapisz się na DARMOWY newsletter SEKRETY LISTY ADRESOWEJ

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Inwestowanie w praktyce

Inwestowanie w praktyce


Autor: Jarosław Bąk


Aby efektywnie pomnażać pieniądze, nawet bez angażowania dużych kwot, trzeba przestrzegać kilku zasad. Dwie najważniejsze mówią o doborze instrumentów do akceptowanego poziomu ryzyka oraz dywersyfikacji tego ostatniego, czyli rozłożeniu środków na różne inwestycje. O czym jeszcze pamiętać? Przeczytaj.


Pieniądze można pomnażać na różne sposoby. Najważniejszą kwestią jest dobór instrumentów do akceptowanego poziomu ryzyka. Istnieją bowiem rozwiązania zyskowne i jednocześnie ryzykowne, czyli obarczone znacznym prawdopodobieństwem niepowodzenia, czy nawet straty. Takie inwestycje mogą przynieść duże zyski albo straty w krótkim czasie.

Jeśli więc nie dysponujesz wolnymi środkami (takimi, z którymi możesz rozstać się bez żalu i nie są oraz nie będą Ci potrzebne w przyszłości), wybierz bezpieczne produkty, np. lokaty, obligacje bądź bezpieczne fundusze inwestycyjne (lokują pieniądze w papiery dłużne, bony NBP, obligacje skarbowe).

W inwestowaniu obowiązuje wiele zasad, ale najważniejsza z nich stanowi, żeby nie wsadzać wszystkich jajek do tego samego koszyka. Innymi słowy: nie lokować wszystkich środków w jednym instrumencie finansowym, jednej opcji. Należy dokonać dywersyfikacji, czyli podzielić pieniądze na wiele inwestycji.

Dywersyfikacja może się odbywać na różne sposoby. Przykładowo: jeśli mamy dużą awersję do ryzyka i zostaniemy przy bezpiecznych produktach, wybieramy wiele rodzajów instrumentów o niskim ryzyku, czyli np. konto oszczędnościowe (najlepiej z dzienną kapitalizacją, aby uniknąć podatki Belki, czyli od zysków kapitałowych), lokaty, obligacje skarbu państwa, fundusze pieniężne i złoto.

Inwestowanie nie może się odbywać kosztem bieżących wydatków i rodziny. Dotyczy to zwłaszcza rozwiązań, które wymagają dużego wkładu, np. akcji, walut, nieruchomości, kontraktów terminowych.

Przed wejściem w ryzykowną inwestycję zawsze trzeba zakładać stratę, czyli liczyć się ze stratą pieniędzy. Jeśli mamy rodzinę na utrzymaniu albo inne stałe poważne wydatki (spłata kredytu hipotecznego), wybierzmy raczej pewne instrumenty i najwyżej kilka, kilkanaście procent środków włóżmy w giełdę (dobrym rozwiązaniem są fundusze akcji, np. fundusze inwestycyjne Arka prowadzone przez BZ WBK AIB TFI S.A).

Więcej dowiesz się tutaj.


Jak zarabiać na giełdzie: www.gpw.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jak zorganizowana jest GPW w Warszawie, czyli indeksy giełdowe w Polsce

Jak zorganizowana jest GPW w Warszawie, czyli indeksy giełdowe w Polsce


Autor: Jarosław Bąk


Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie ma swoje indeksy, które należy traktować jako wskaźniki kondycji rynku kapitałowego. W sensie technicznym indeksy GPW są matematycznym podsumowaniem zachowań kursów spółek (wszystkich lub pogrupowanych wedle jakiegoś kryterium) podczas danej sesji.


Poczynania firm notowanych na giełdzie rozumianej jako miejsce, rynek, na którym zawierane są transakcje kupna-sprzedaży papierów wartościowych, można przedstawić za pomocą cyfr i wykresów, czyli indeksów.

Swoje indeksy ma również Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie. Należy traktować jako wskaźniki kondycji rynku kapitałowego. W sensie technicznym indeksy GPW są matematycznym podsumowaniem zachowań kursów spółek (wszystkich lub pogrupowanych wedle jakiegoś kryterium) podczas danej sesji.

Wskaźniki te dostarczają danych o tym, jak wygląda sytuacja w danym segmencie rynku (w spółkach małych, średnich i największych) lub branżach (np. bankach, budownictwie, sektorze spożywczym). Na podstawie tych informacji maklerzy i inwestorzy indywidualni mogą śledzić poczynania rynku i konkretnych branż oraz prognozować rozwój wypadków (służy do tego analiza techniczna, czyli śledzenie dotychczasowego wykresu i odczytywanie z niego trendów, tj. kierunków, w jakim będzie podążać rynek).

W sumie na warszawskim parkiecie istnieje 16 indeksów, które można podzielić na:

1) główne: WIG, WIG20, mWIG40, WIG-PL, sWIG80, które oznaczają kolejno indeks: całej giełdy, spółek dużych, średnich, krajowych spółek największych i średnich, spółek małych;

2) subindeksy sektorowe: WIG-banki (notowania wszystkich obecnych na parkiecie banków), WIG-deweloperzy (indeks spółek deweloperskich), WIG-paliwa (indeks spółek z branży paliwowej), WIG-budownictwo (wyniki firm z branży budowlanej), WIG-telekomunikacja (firmy telekomunikacyjne), WIG-spożywczy (przedsiębiorstwa z branży spożywczej), WIG-media (koncerny medialne), WIG-informatyka (przedsiębiorstwa z związane z usługami informatycznymi), WIG-energia (firmy zajmujące się produkcją energii), WIG-chemia (zakłady chemiczne) i WIGdiv (to najmłodszy indeks – pojawił się na pierwszym notowaniu w 2011 r. i grupuje spółki wypłacające najwyższe dywidendy, w proc.).

Wyróżnić można też indeksy pochodne WIG20: WIG20short oraz WIG20lev. Pierwszy pokazuje zmiany cen spółek odwrotnie proporcjonalnie do WIG20, natomiast drugi – zmiany cen spółek dwukrotnie silniej WIG20.

Oprócz nich istnieje także Respect Index skupiający 16 podmiotów z najwyższym ratingiem, czyli oceną wiarygodności, dochodowości dokonaną przez firmy doradcze.

Swój indeks ma również rynek alternatywny, czyli NewConnect. Jest nim NCIndex.

Więcej dowiesz się tutaj.


Jak zarabiać na giełdzie: www.gpw.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Giełda papierów wartościowych: korzyści dla firm

Giełda papierów wartościowych: korzyści dla firm


Autor: Jarosław Bąk


Jakie funkcje w stosunku do przedsiębiorstw spełnia parkiet? Dlaczego w interesie firm leży przeobrażenie się w spółkę publiczną? Skąd podmioty mogą czerpać kapitał na realizację planów rozwojowych? Przeczytaj, a będziesz wiedzieć.


Giełda (np. GPW w Warszawie) jest bardzo ważnym elementem systemu gospodarczego każdego kraju. Ułatwia przepływ kapitału od tych, którzy nim dysponują, do tych, którzy go potrzebują.

W tym kontekście giełda definiowana jest jako rynek, na którym zawierane są transakcje kupna-sprzedaży papierów wartościowych (np. akcji, obligacji, derywatów, warrantów, opcji, certyfikatów inwestycyjnych).

Z pojęciem giełdy wiąże się termin „parkiet”, którego używa się jako synonimu. Nazwa wzięła się od tego, że podłoga w głównej sali budynku giełdy (tam, gdzie zamontowane są ekrany pokazujące aktualne notowania) pokrywana jest najczęściej parkietem.

Dzięki zbywaniu akcji (udziałów w majątku spółki) przedsiębiorstwa mogą pozyskiwać kapitał na rozwój, realizację celów i zarabianie jeszcze większych pieniędzy. Dla inwestorów, czyli podmiotów kupujących akcje lub jednostki uczestnictwa TFI, parkiet jest jedną z wielu opcji pomnażania wolnych środków, a nawet zarobkowania (wedle danych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych kilka procent graczy traktuje giełdę jako źródło utrzymania, czyli zawód).

Obecność na parkiecie przynosi spółce wiele korzyści, a do najważniejszych należą:

przewaga konkurencyjna,

dostęp do praktycznie darmowego finansowania (przedsiębiorstwo nie musi występować o kredyt, ponosi jedynie koszty debiutu),

dywersyfikacja ryzyka (plany, wydatki pokrywa się pieniędzmi akcjonariuszy; im jest ich więcej, tym lepiej),

zwiększenie wiarygodności u partnerów biznesowych oraz potencjalnych akcjonariuszy i agencji ratingowych,

promocja, prestiż.

Niekiedy wejście na giełdę jest jedyną alternatywą dla podmiotu, który z racji krótkiego stażu albo niewystarczającej – zdaniem banku – wiarygodności nie może otrzymać kredytu na sfinansowanie inwestycji rozwojowych.

W USA większość firm wybiera właśnie parkiet, ponieważ wejście na giełdę wcale nie jest aż tak skomplikowane, a koszt pozyskania kapitału – mniejszy i niekiedy znacznie krótszy od procedury bankowej. W przypadku najbardziej efektywnych spółek koszt debiutu wynosi 1 proc. uzyskanej dzięki niemu sumy. Żaden bank nie przyznaje kredytów z taką marżą, ponieważ by splajtował.

Będąc spółką publiczną, firma może zdobywać fundusze z innych źródeł, np. poprzez emisję obligacji albo nowe emisje akcji lub kredyty (na podmioty giełdowe banki patrzą przychylniej).

Więcej dowiesz się tutaj.


Jak zarabiać na giełdzie: www.gpw.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jak w grudniu 2010 r. wyglądał rynek akcji w Polsce?

Jak w grudniu 2010 r. wyglądał rynek akcji w Polsce?


Autor: Jarosław Bąk


Jak wyglądały notowania giełdowe na warszawskim parkiecie? Na jakich indeksach można było zarobić najwięcej? Jak wypadł debiutancki miesiąc notowań pierwszych w historii GPW spółek ukraińskich? Przeczytaj ten artykuł, a się dowiesz.


Powody do optymizmu mieli inwestorzy grający na GPW w Warszawie. W ostatnim miesiącu 2010 r. wzrosty zanotowały wszystkie indeksy, czyli wszystkie segmenty rynku akcji. Notowania małych spółek (mWIG40) poprawiły się średnio o 4,1 proc. Średnie spółki (sWIG80) zdrożały średnio o 4,2 proc. Najlepiej radziły sobie największe podmioty skupione w WIG20, który w porównaniu do listopada podniósł się o 5,2 proc. Cała giełda papierów wartościowych poprawiła się o 4,7 proc.

Na przestrzeni całego roku najwięcej można było zarobić na udziałach średnich spółek (19,6 proc.), ale przyzwoicie spisywał się też cały parkiet (indeks całego rynku wzrósł o 18,8 proc.) i pozostałe indeksy GPW: WIG20 – 14,9 proc.; sWIG80 – 10,2 proc.

Czemu zawdzięczamy grudniowy wzrost na WIG20? Walory drożały dzięki aktywności graczy zagranicznych. Poza tym indeks został wywindowany przez akcje KGHM, które zwiększyły wartość o 29,1 proc. Był to efekt wzrostu popytu na miedź oraz rosnącej ceny tego surowca, która w grudniu sięgnęła 9600 dolarów za tonę i była najwyższa w historii (w samym grudniu skoczyła o 14,3 proc., natomiast w całym roku – aż o 30,2 proc.).

Grudzień 2010 r. przyniósł w życiu GPW jeszcze jedno istotne wydarzenie, czyli debiut pierwszych na warszawskiej giełdzie ukraińskich firm: Milkilandu oraz Sadovay Group. Pierwsza, zajmująca się produkcją wyrobów mleczarskich (działa na rynku ukraińskim i rosyjskim), zakończyła rok na prawie 33-proc. plusie. Na papierach drugiej, prowadzącej wydobycie węgla, można było zyskać 29,7 proc.

Rynek obligacji charakteryzował się małą aktywnością, na ca złożył się okres przedświąteczny i zapowiedź zmian na rynku OFE, które od kwietnia 2011 r. będą otrzymywać jedynie 2,3 zamiast 7,3 proc. naszej pensji. Zmiana jest istotna, gdyż fundusze emerytalne są największym graczem na rynku obligacji.

Więcej dowiesz się tutaj.


Jak zarabiać na giełdzie: www.gpw.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.